Alle nieuwe paden worden als Singletrack aangelegd. Deels omdat we zo een speelse route kunnen aanleggen, deels vanwege de kosten. Een pad dat twee keer zo breed moet worden, kost ook twee keer zoveel. Zowel in geld als in onderhoudstijd. Daarnaast komen ook bestaande bredere paden in de route, die worden waar nodig opgeknapt omdat daar flink wat achterstallig onderhoud was.
Doordat (te) veel bikers niet goed remmen met blokkerend achterwiel, wordt de bovenlaag op diverse plaatsen hobbelig en/of mul gereden. Daar blijkt nauwelijks tegen op te werken. Wij adviseren elke MTB-er een MTB clinic te volgen, daar leer je de remmen juist te bedienen.
Hoe remmen? Gebruik maximaal de voorrem, de achterrem is er alleen als extra steuntje. Remmen niet blokkeren maar laten slepen. Bij slepend remmen blijven de wielen rollen. Daarmee spaar je niet alleen het parcours maar heb je ook veel meer controle. Met een slippend wiel is niet meer te sturen. Ook is KIJKEN van belang. Scan het parcours zodat je niet onverwacht vol in de rem moet, kijk dus niet vlak voor je voorwiel maar anticipeer op de route en wissel je blik tussen bv 100 meter en alles daar tussen. Dan weet je waar je moet afremmen en kun je daar tijdig op inspelen.